Terugblik op 'Onderwijs, maar dan anders!'

12 december 2017

Op 29 november hebben we met z'n allen kunnen genieten van prachtige verhalen tijdens het onderwijssymposium. Sjef Drummen, directeur/onderwijskunstenaar en ontwikkelaar van het Agora-concept (VO school in Roermond), opent het symposium stevig! Hij vertelt waar het op staat in onderwijsland en spreekt zonder nuances. Hij stelt voor dat we allemaal leerkracht 0.0 worden, terug naar de basis. Kinderen begeleiden zoals een moeder dat doet met haar kinderen. Ieder een eigen aanpak, geen kind is hetzelfde! Daarnaast vindt hij dat veel mensen in het onderwijs mayonaise in hun hoofd hebben. Jarenlange ervaring met het huidige systeem, wat nooit is veranderd sinds de invoering ervan, heeft geleid tot een vertroebelde blik op wat een kind echt nodig heeft. 

Agora in Roermond doet het duidelijk anders. Geen curriculum, veel aandacht voor het proces en coaching van leerlingen!

Marianne Rongen van de Wittering in Rosmalen (PO school) geeft haar visie op onderwijs. Op de Wittering werken ze vanuit kernconcepten. Leerlingen bepalen voor een groot deel zelf wat ze willen leren en er is veel vrijheid in de uitvoering. Zo mogen de leerlingen bijvoorbeeld zelf weten wanneer ze pauze nemen en naar buiten gaan. Leren gebeurt niet alleen tussen de muren van een lokaal maar is overal aanwezig!

Tot slot vertelt Marjolein over De School in Zandvoort. Dat is een school voor primair onderwijs die flexibele tijden heeft. De schoolvakanties blijven ze open en de kinderen kunnen tussen 8 en 18 uur op school zijn. Ze hebben prachtig gebruik gemaakt van de wet en regelgeving en zijn school en opvang in één. Ook zij vinden dat leren altijd en overal plaatsvindt. Naast deze bijzondere constructie bieden ze thematisch onderwijs. Wat een mooi voorbeeld is van het anders aanbieden van de stof is dat de leerlingen activiteiten aangeboden krijgen in plaats van werken vanuit doelen. Op die manier is het nut direct zichtbaar!

Al met al een prachtige middag. In het avondprogramma hebben verschillende groepen verder gepraat over dit onderwerp. Zo heeft één groep plannen gemaakt om de samenwerking tussen PO en VO te verstevigen. Andere groepen dachten na over een nieuw schoolconcept. Een belangrijke vraag daarbij was: "Hoe kunnen we in het basisonderwijs de leerlingen zoveel mogelijk loslaten?".

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.