Ondersteuningsstructuur Arlanta
'Wij werken samen'
Goed onderwijs verzorgen is teamwerk. Niemand kan alleen een goede school 'bouwen'. Om voor ieder kind het best mogelijk onderwijs te realiseren werken we intensief samen. Binnen onze scholen, binnen onze stichting en samen met instanties en deskundigen buiten onze organisatie.
Om ervoor te zorgen dat onze kwaliteit van zorg in de klas en op school de beste kansen voor alle kinderen biedt, is er een ondersteuningsstructuur ingericht.
Deze ondersteuningsstructuur bestaat uit verschillende onderdelen:
- het ondersteuningsteam op schoolniveau,
- het bovenschools ondersteuningsteam
- en het integraal disciplinair overleg.
Op elke school van Arlanta is een ondersteuningsteam actief. Dit intern ondersteuningsteam bestaat minimaal uit de directeur en de kwaliteitsondersteuner. We noemen dit team het IOT (intern ondersteunings team).
Het bovenschools ondersteuningsteam (BOT) bestaat uit de kwaliteitsondersteuners van Arlanta, onze orthopedagoog en hun leidinggevende. Het BOT is als team verantwoordelijk voor alle ondersteuningsvragen van leerkrachten en leerlingen binnen de stichting.
Kwaliteitsondersteuners kunnen leerlingen bespreken in het integraal disciplinair overleg. Dit overleg heeft als doel om expertise te bundelen om zo een goede begeleiding aan het kind te kunnen geven.
Bij een integraal disciplinair overleg (IDO) kan op afroep de orthopedagoog, jeugdgezondheidszorg, schoolmaatschappelijk werk, jeugdzorg en/of anderen aanschuiven. Een kwaliteitsondersteuner is voorzitter van het IDO en is verantwoordelijk voor de coördinatie van het overleg.